De new arrivals

15 november 2019 - Mória, Griekenland

In Moria is veel dat elke beschrijving tart, zoals bijvoorbeeld de komst van de net op het eiland aangekomen vluchtelingen: new arrivals.

Ik doe toch een poging.

De 'new arrivals' komen per bus naar het kamp. De bus rijdt dan zo voor de sectie waar de mensen heen moeten dat ze nergens anders heen kunnen wanneer ze uit de bus komen. Om dat voor elkaar te krijgen moet de chauffeur zijn bus met de neus tegen de ingang van onze kliniek aanrijden. Hierdoor kan er bij ons geen patiënt meer naar binnen.

New arrival bus voor de kliniek

De mensen uit de bus laten gaat de ene dag vriendelijker dan de andere. Afhankelijk van 'the man in charge' lijkt dit op het uitladen van vee, met veel geschreeuw, of op het laten uitstappen van mensen. Gelukkig werd deze taak vandaag aan een prettige man overgelaten.

Vanuit de kliniek zien we het aan. De mensen die uit de bus komen zien er moe uit, maar hebben ook nog de hoop op een beter leven in hun ogen.

Wij weten dat man, vrouw, baby, bejaarde en kind later met een deken en een doos de wildernis van Moria ingestuurd worden. En dat ze daar de komende maanden of jaren zullen verblijven.