De kliniek

18 november 2019 - Mória, Griekenland

De medische kliniek, mijn werkplek deze weken. Ik realiseerde me gisterenavond hoe dat kan klinken als je dat in Nederland leest. Bij een kliniek denken wij aan een gebouw, meestal wat kil en ongezellig maar erg schoon en efficiënt.

We zijn hier super trots op onze kliniek, die echter heel weinig weg heeft van dit beeld. En gegeven de faciliteiten ben ik zo trots op hoe mijn collega's, artsen en verpleegkundigen, hun werk doen. Ik heb immers genoeg aan twee stoelen, maar dat geldt zeker niet voor hen.

Ik heb een paar foto's voor een kleine impressie. Ten eerste het enige waterpunt in de kliniek. Omdat er geregeld geen stromend water is nemen we ook altijd dertig liter water in plastic flessen mee.

Waterpunt kliniek

Dan is er de verbandhoek, waar onze verpleegkundigen de wonden van tientallen mensen per avond verzorgen.

Verbandhoek

Dan hebben we twee ruimtes in een container die ieder in tweeën gesplitst zijn met een gordijn. Dit zijn de vier consultatieplekken. Hiervan gebruik ik er een, de behandelbank als bureau.

Spreekkamer dokter

Mijn werkkamer

Verder hebben we twee ruimten voor triage.

Triage ruimte 1

De mensen staan voor het hek in de rij, waar onze eigen support crew ze gereguleerd binnen laat. Geen eenvoudige taak, gezien de soms honderden mensen die voor het hek staan te wachten.

Rij voor de kliniek

Alle medische spullen brengen we dagelijks van het vrijwilligershuis naar de kliniek en terug. In de ochtend wordt de kliniek namelijk gebruikt door een andere medische NGO: Katrinos.

Alles in Moria is een uitdaging. Het is een voorrecht om deel uit te maken van een team dat ondanks alles blijft doen wat het kan.

Team maandag 18-11-19