De onbekende vrouw

17 november 2019 - Mória, Griekenland

De shift van vandaag begint met een jonge vrouw, binnen gebracht door een man. Hij heeft de vrouw gevonden op de grond van het toilet. Hij denkt dat ze bewusteloos is. Mooi dat deze man, die haar verder niet kent, zo adequaat heeft gehandeld. We vinden in haar zakken geen papieren die ons enig idee kunnen geven waar ze vandaan komt. De man besluit te blijven, hij wil niet dat ze alleen is.

De dokter doet haar normale checks, maar wat we al vermoedden, er is sprake van paniek en dissociatie. Deze klachten zien we meerdere malen per avond. Niet verwonderlijk, gezien de trauma's die mensen hebben opgelopen en de omstandigheden waarin ze leven.

Anderhalf uur haal ik alles uit de kast om haar terug in het hier-en-nu te krijgen. Soms is ze er even bij, maar zakt dan toch weer weg. In overleg met de dokter besluiten we haar medicatie te geven. Daarmee is ze snel weer aanspreekbaar.

Dan komt het lastigste deel. Uitleggen dat dit een mentaal probleem is. Ze is bang voor een hartaanval omdat haar hart te keer gaat, ze is bang voor een hersenbloeding vanwege de hoofdpijn en zo heeft ze nog andere zorgen over haar fysieke toestand. Ik kan het me voorstellen. Het is ook nauwelijks te bevatten dat zulke heftige symptomen niet het gevolg zijn van een lichamelijke aandoening. Ze vindt dat ze naar het ziekenhuis moet.

Dat kan ik haar niet bieden. Ik adviseer haar naar de Mentale Health Class en de Stress Relief Class te gaan die wij aanbieden. Ik ben benieuwd of ze dat gaat doen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade