Het jonge echtpaar

15 november 2019 - Mória, Griekenland

De kou begint nu toch ook Lesbos te bereiken. In de avonden is het kil in de kliniek en overdag valt er af en toe een buitje.

Twee dagen geleden zagen mijn collega's een jong echtpaar, net aangekomen in Moria. New arrivals, zoals dat hier heet. Een kleine week geleden was de vrouw onderzocht in Turkije, ze bleek toen een week of 8 zwanger. Nu had ze veel bloedverlies: een miskraam. Ze konden het niet geloven. Onze dokter kon haar doorsturen naar het ziekenhuis, waar inderdaad een miskraam bleek.

Moria Rain

Nu was het echtpaar er weer. Ze hadden de nacht door mogen brengen in het ziekenhuis, maar hadden geen idee wat nu te doen. Twee van mijn collega's zijn met ze meegelopen naar EuroRelief, de organisatie die zorgt voor onderdak in het kamp, om te vragen om een tent.

Het antwoord was dat de tenten al weken op zijn. Ze kunnen het over een tijdje wel weer proberen. Voor nu hadden ze wel voor ieder twee dekens en een kartonnen doos. Hiermee vertrok het stel, op zoek naar een plek in het kamp, voor henzelf en hun kartonnen doos.

1. Bianca:
    15 november 2019
    Het is bijna niet te bevatten wat een leed jij mee maakt daar!
  2. Yonda Poslavsky:
    15 november 2019
    Het is inderdaad onvoorstelbaar dat dit werkelijkheid is.
  3. Hanneke:
    Bizar😢.