De start

10 november 2019 - Mytilini, Griekenland

Vandaag een fijne start met Cultural Awareness training over verschillende gebruiken bij verschillende Afghaanse groepen. Dit stuk culturele antropologie vind ik altijd een van de leuke dingen van het werk hier.

Het medische team vertelde dat het gisterenavond heftig was. Bij rellen waren messen gebruikt en er kwamen verschillende mensen met steekwonden in de kliniek, waarvan enkelen zeer ernstig gewond. Nu de populatie gestegen is naar bijna 15000 in een kamp dat geschikt is voor maximaal 3000, nemen de onderlinge spanningen steeds verder toe. Dit betekent helaas ook meer gewelddadige confrontaties.

Bijna 15000 mensen, even voor het begrip, dat is meer dan inwoners op Texel.

Infographic aantallen

Het introductie praatje dat ik net had leert dat de professionalisering van de teams en de medische kliniek gestaag verder gaat. Dingen zijn steeds weer ietsje beter geregeld. Binnen de teams kan dat, naar buiten toe blijft het een drama. Doorverwijzen, zowel voor fysieke als voor psychische problematiek is bijna niet mogelijk. Daar waar het gaat om psychische problematiek zijn er te weinig aanbieders van zorg en de aanbieders die er zijn hebben ernstige capaciteitsproblemen. Frustrerend!

Ik heb zo mijn eerste dienst. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn.

Het weer is hier trouwens fantastisch, zon en zo'n 24°C. Top!